Ραγδαίες είναι οι πολιτικές εξελίξεις στη Βρετανία. Ο Βρετανός πρωθυπουργός Κιρ Στάρμερ ανακοίνωσε την παραίτησή του από την πρωθυπουργία και από την ηγεσία των Εργατικών, με τον νέο επικεφαλής του κόμματος να αναμένεται να έχει οριστεί πριν τον Σεπτέμβριο, όταν το κοινοβούλιο ξεκινά ξανά τις εργασίες του μετά το καλοκαίρι, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο ώστε η χώρα να αποκτήσει τον έβδομο πρωθυπουργό σε διάστημα 10 ετών. Φαβορί να τον διαδεχθεί θεωρείται ο Άντι Μπέρναμ.
Γνωστός για την επικοινωνιακή του άνεση, το χάρισμα και την ικανότητά του να συνδέεται με τους πολίτες, ο πρώην δήμαρχος του Μάντσεστερ Άντι Μπέρναμ που εξελέγη βουλευτής των Εργατικών, την Πέμπτη (18.06.2026) ετοιμάζει να γίνει πρωθυπουργός στη Βρετανία στη θέση του Κιρ Στάρμερ που παραιτήθηκε.
Θεωρείται μεγάλο φαβορί για τη διαδοχή του Κιρ Στάρμερ και πρόκειται να ορκισθεί επισήμως βουλευτής γύρω στις 14:30 (τοπική ώρα). Είναι ένα απαραίτητο στάδιο για να διεκδικήσει την ηγεσία του Εργατικού Κόμματος και στη συνέχεια να αναλάβει επικεφαλής της κυβέρνησης.
Ο Άντι Μπέρναν αποχωρεί από το σπίτι για να πάει να ορκιστεί βουλευτής
Ο Άντι Μπέρναν αποχωρεί από το σπίτι για να πάει να ορκιστεί βουλευτής / REUTERS / Temilade Adelaja
Λιγότερα από δύο χρόνια μετά τη μεγάλη νίκη των Εργατικών στις βουλευτικές εκλογές του Ιουλίου του 2024 ο Στάρμερ δήλωσε πως είναι ξεκάθαρο ότι το κόμμα επιθυμεί την αποχώρησή του. Ακόμα διευκρίνισε ότι οι υποψηφιότητες για τη διαδοχή του στην προεδρία των Εργατικών θα ανοίξουν στις 9 Ιουλίου και η διαδικασία θα ολοκληρωθεί ως τις θερινές διακοπές. Αυτό σημαίνει ότι ο νέος ηγέτης του κόμματος θα έχει οριστεί πριν τον Σεπτέμβριο.
Ως τότε θα παραμείνει στην πρωθυπουργία.
Ο 55χρονος πολιτικός Άντι Μπέρναμ δεν έκρυψε ποτέ ποτέ τις φιλοδοξίες του για διεκδικητής της Ντάουνινγκ Στριτ. Παρότι έχει αποτύχει δύο φορές στο παρελθόν να κατακτήσει την ηγεσία των Εργατικών, η επιστροφή του στη Βουλή με μια άνετη νίκη αναζωπύρωσε από την πρώτη στιγμή και τα σενάρια που τον θέλουν για διάδοχο του Κιρ Στάρμερ.
Όπως σημειώνουν οι New York Times, ο Μπέρναμ έχει χτίσει τα τελευταία εννέα χρόνια, ως δήμαρχος του Ευρύτερου Μάντσεστερ, το προφίλ ενός προσιτού και ιδιαίτερα δημοφιλούς πολιτικού – σε αντίθεση με τον Στάρμερ.
Από το Λίβερπουλ στο Κέιμπριτζ και από εκεί στη πολιτική
Ο Μπέρναμ γεννήθηκε στο Λίβερπουλ το 1970, από πατέρα τηλεφωνητή και μητέρα γραμματέα γιατρού. Μεγάλωσε στο Κάλτσεθ του Τσέσαϊρ, σε μια οικογένεια με ισχυρές εργατικές καταβολές.
Όπως έχει περιγράψει ο ίδιος, εντάχθηκε στους Εργατικούς σε ηλικία μόλις 14 ετών, επηρεασμένος από τη διάσημη τηλεοπτική σειρά «Boys from the Blackstuff», που αποτύπωνε τη σκληρή πραγματικότητα της ανεργίας στη Βρετανία της δεκαετίας του 1980.
Φανατικός οπαδός της Έβερτον και λάτρης της μουσικής σκηνής του βρετανικού βορρά, υπήρξε ιδιαίτερα δραστήριος στα μαθητικά του χρόνια, ενώ αργότερα σπούδασε Αγγλική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ. Ο ίδιος πάντως έχει παραδεχθεί ότι ένιωθε συχνά «σαν ξένος» στο πανεπιστήμιο, θεωρώντας ότι δεν ανήκε στον παραδοσιακό κόσμο των βρετανικών ελίτ.
Μετά τις σπουδές του αρχικά εργάστηκε ως δημοσιογράφος σε εξειδικευμένα εμπορικά περιοδικά, πριν κάνει τα πρώτα του βήματα στην πολιτική ως συνεργάτης της Τέσα Τζόουελ, μιας από τις πιο προβεβλημένες προσωπικότητες των Εργατικών.
Το 2001 εξελέγη βουλευτής της περιφέρειας Λι, κοντά στο Μάντσεστερ, και σύντομα βρέθηκε σε κυβερνητικές θέσεις επί Τόνι Μπλερ και αργότερα επί Γκόρντον Μπράουν. Διετέλεσε, μεταξύ άλλων, υπουργός Πολιτισμού και υπουργός Υγείας, ενώ θεωρήθηκε ένα από τα ανερχόμενα στελέχη της παράταξης.
Μετά την εκλογική ήττα των Εργατικών το 2010, ο Μπέρναμ διεκδίκησε για πρώτη φορά την ηγεσία του κόμματος, αλλά ηττήθηκε από τον Εντ Μίλιμπαντ.
Πέντε χρόνια αργότερα επιχείρησε ξανά να φτάσει στην κορυφή, αυτή τη φορά όμως ηττήθηκε από τον Τζέρεμι Κόρμπιν.
Άντι Μπέρναν
Άντι Μπέρναν / REUTERS / Temilade Adelaja
Οι επικριτές του τον κατηγορούν διαχρονικά ότι προσαρμόζει τις θέσεις του ανάλογα με το πολιτικό κλίμα. Υπήρξε υποστηρικτής της παραμονής της Βρετανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ τα τελευταία χρόνια έχει μετακινηθεί πιο αριστερά σε ζητήματα όπως η επανακρατικοποίηση δικτύων ενέργειας και ύδρευσης.
Το 2017 εγκατέλειψε το Γουέστμινστερ για να διεκδικήσει τη δημαρχία του Μάντσεστερ. Η απόφαση αποδείχθηκε καθοριστική για την πολιτική του πορεία.
Ως δήμαρχος προώθησε τη ριζική αναδιοργάνωση των δημόσιων συγκοινωνιών της περιοχής, επαναφέροντας τα λεωφορεία υπό δημόσιο έλεγχο και δημιουργώντας το ενιαίο δίκτυο μεταφορών «Bee Network», το πρώτο αντίστοιχο μοντέλο εκτός Λονδίνου.
Η δημοτικότητά του εκτοξεύθηκε περισσότερο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όταν συγκρούστηκε ανοιχτά με την κυβέρνηση των Συντηρητικών για τους περιορισμούς και τη χρηματοδότηση των περιοχών του βόρειου τμήματος της Αγγλίας.
Η στάση του εκείνη τού χάρισε το προσωνύμιο «King of the North» – ο «Βασιλιάς του Βορρά».

































































































