Ένα εξαιρετικά σοβαρό κακούργημα, που μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε ισόβια κάθειρξη, περιλαμβάνεται στη δικογραφία που διαβιβάστηκε στη Βουλή και αφορά τους πρώην υπουργούς Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη (ΣΥΡΙΖΑ) και Κώστα Καραμανλή (ΝΔ), σχετικά με την τραγωδία στα Τέμπη.
Η πράξη που ερευνάται είναι αυτή της διατάραξης ασφάλειας σιδηροδρόμου σε βαθμό κακουργήματος, λόγω θανατηφόρου αποτελέσματος. Αν και για τον Χρήστο Σπίρτζη το αδίκημα φέρεται να έχει παραγραφεί, δεν ισχύει το ίδιο για τον Κώστα Καραμανλή, καθώς η συνταγματική αναθεώρηση του 2019 άλλαξε τα δεδομένα περί παραγραφών.
Η δικογραφία, όπως προβλέπεται από το άρθρο 86 του Συντάγματος και τον Νόμο περί ποινικής ευθύνης υπουργών, διαβιβάστηκε από την εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Γεωργία Αδειλίνη στον Υπουργό Δικαιοσύνης Γιώργο Φλωρίδη και θα ανακοινωθεί επισήμως στην Ολομέλεια της Βουλής την ερχόμενη Τετάρτη.
Τι περιέχουν τα έγγραφα της δικογραφίας
Οι πιο αποκαλυπτικές ενδείξεις προκύπτουν από τις απολογίες δύο υψηλόβαθμων στελεχών του Υπουργείου Μεταφορών. Οι ίδιοι κατέθεσαν έγγραφα στον ανακριτή που, σύμφωνα με πληροφορίες, αποδεικνύουν ότι η πολιτική ηγεσία γνώριζε για τις τραγικές ελλείψεις σε προσωπικό και συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου, ήδη από το 2020.
Συγκεκριμένα, έγγραφο του Σεπτεμβρίου 2021 αναφέρει πως η υποχρηματοδότηση του ΟΣΕ, η έλλειψη προσωπικού και η κακή συντήρηση του δικτύου αυξάνουν σοβαρά τον κίνδυνο ατυχημάτων. Ένα δεύτερο «επείγον» έγγραφο τονίζει πως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν πλήρωνε τέλη στον ΟΣΕ, ενώ η τεχνική υποστήριξη του δικτύου είχε κλονιστεί από συνεχείς βανδαλισμούς και δολιοφθορές.
Η πολιτική διάσταση και οι νέες κυβερνητικές πρωτοβουλίες
Η υπόθεση λαμβάνει πλέον σαφή πολιτική διάσταση, με τη Βουλή να καλείται να αποφασίσει για το ενδεχόμενο Προανακριτικής Επιτροπής. Παράλληλα, η κυβέρνηση παρουσιάζει νέο σχέδιο νόμου για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, με στόχο την εγκατάσταση τηλεδιοίκησης, σηματοδότησης και αυτόματης πέδησης εντός 15 μηνών.
Στο πλαίσιο της αναβάθμισης, δημιουργείται και η νέα πλατφόρμα railway.gov.gr, που θα επιτρέπει στους πολίτες να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο την εξέλιξη των δρομολογίων, ενώ θα ενισχυθεί η βιντεοεπιτήρηση και η ψηφιακή καταγραφή της ενδοεπικοινωνίας μεταξύ των σταθμών.
Στον σχεδιασμό θα συμμετάσχει και η Hellenic Train με επενδύσεις σε νέο τροχαίο υλικό, σε μια προσπάθεια επανεκκίνησης του σιδηροδρομικού τομέα έπειτα από την τραγωδία που στιγμάτισε τη χώρα.